Komisija poduzima mjere za uklanjanje rizika koji proizlaze iz uvoza robe male vrijednosti koja se prodaje putem internetskih trgovaca na malo koji nisu iz EU-a i stranica za kupoprodaju na kojima posluju trgovci koji nisu iz EU-a.
Te su mjere dio Komunikacije o e-trgovini „Sveobuhvatni paket instrumenata EU-a za sigurnu i održivu e-trgovinu”, koju Komisija predlaže. Komisija potiče mjere u području, među ostalim, carina i trgovine, kao što su pokretanje carinskih provjera, zaštita potrošača te Akt o digitalnim uslugama i Akt o digitalnim tržištima.
Prošle je godine na tržište EU-a ušlo oko 4,6 milijardi pošiljaka male vrijednosti, tj. artikala čija vrijednost nije veća 150 eura, što je 12 milijuna paketa dnevno. To je dvostruko više nego 2023. i trostruko više nego 2022., a za mnoge od tih artikala utvrđeno je da nisu u skladu s europskim zakonodavstvom. Taj eksponencijalni rast donosi mnoge razloge za zabrinutost. Kao prvo, u EU ulazi sve više štetnih proizvoda. Osim toga, europskim prodavateljima, koji poštuju naše visoke standarde za proizvode, prijeti opasnost od štete zbog nepoštene trgovačke prakse i prodaje krivotvorene robe na internetskim stranicama za kupoprodaju. Naposljetku, velik broj paketa koji se otpremaju i prevoze ima negativan učinak na okoliš i klimu.
Potrošači u Europi trebali bi imati na raspolaganju puni potencijal e-trgovine te na internetu imati pristup praktičnim, cjenovno pristupačnim, sigurnim i visokokvalitetnim proizvodima. Isto tako, europska poduzeća trebala bi na jedinstvenom tržištu uživati u jednakim uvjetima.
Komisija u Komunikaciji navodi sve instrumente kojima Unija već raspolaže i ističe inicijative o kojima suzakonodavci trenutačno raspravljaju. Osim toga, predlaže nove zajedničke mjere za rješavanje problema uzrokovanih ulaskom na tržište povećanog broja nesigurnih, krivotvorenih i na drugi način nesukladnih ili nezakonitih proizvoda:
- carinska reforma, uključujući poziv suzakonodavcima da brzo donesu predloženi paket reformi carinske unije, čime će se omogućiti brza provedba novih pravila kojima bi se izjednačili uvjeti u e-trgovini. Ta pravila uključuju ukidanje izuzeća od carine na pakete male vrijednosti do 150 eura i jačanje kapaciteta za provjere, primjerice boljom razmjenom podataka i procjenama rizika. Komisija također poziva suzakonodavce da razmotre dodatne mjere, kao što je nediskriminatorna manipulativna naknada za artikle e-trgovine koji se u Uniju uvoze izravno potrošačima, kako bi se racionalizirali troškovi nadzora sukladnosti milijardi takvih pošiljki s pravilima Unije.
- ciljane mjere za uvezenu robu, uključujući koordinirane provjere koje provode carinska tijela i tijela za nadzor tržišta te koordinirane mjere za sigurnost proizvoda, kao što je uvođenje posve novog sigurnosnog pregleda proizvoda. To bi trebalo rezultirati uklanjanjem nesukladne robe s tržišta i pomoći u prikupljanju dokaza za analizu rizika i dodatne mjere. Ubuduće će se kontrole određenih subjekata, proizvoda ili trgovinskih tokova pojačati čim to bude potrebno prema rezultatima analize rizika. Što je nesukladnosti više, veći bi morao biti oprez u sljedećim fazama, a sustavne nesukladnosti trebalo bi kažnjavati.
- zaštita potrošača na internetskim platformama za trgovanje, pri čemu će prakse e-trgovaca biti jasan prioritet za postupanja na temelju Akta o digitalnim uslugama i instrumenata kao što je Akt o digitalnim tržištima te instrumenata koji se odnose na sve trgovce: Uredba o općoj sigurnosti proizvoda, Uredba o suradnji u zaštiti potrošača i Mreža za zaštitu potrošača
- upotreba digitalnih alata koji mogu olakšati nadzor okruženja e-trgovine, kao što su digitalna putovnica proizvoda i novi alati s umjetnom inteligencijom za otkrivanje potencijalno nesukladnih proizvoda
- zaštita okoliša, uključujući donošenje prvog akcijskog plana za Uredbu o ekološkom dizajnu za održive proizvode i poziv na brzo donošenje ciljane izmjene Okvirne direktive o otpadu
- informiranje potrošača i trgovaca u kampanjama informiranja o pravima potrošača, rizicima i mehanizmima pravne zaštite
- međunarodna suradnja i trgovina, uključujući edukacije o pravilima Unije o sigurnosti proizvoda i procjenu svih dokaza koji se mogu pojaviti u vezi s dampingom i subvencioniranjem.
Sljedeći koraci
Komisija poziva države članice, suzakonodavce i sve dionike na suradnju u uvođenju mjera navedenih u Komunikaciji.
U roku od godinu dana procijenit će učinak najavljenih mjera i objaviti izvješće o rezultatima pojačanih kontrola.
S obzirom na te rezultate i nakon savjetovanja s relevantnim tijelima država članica i dionicima, Komisija će razmotriti jesu li postojeći okviri i aktivnosti izvršenja dostatni i primjereni. Ako nisu, razmotrit će se daljnje mjere i prijedlozi za jačanje provedbe i izvršenja pravila Unije.
Kontekst
E-trgovina donosi brojne koristi potrošačima, poduzećima (uključujući mala i srednja poduzeća) i gospodarstvu Unije u cjelini, a 70 % Europljana redovito kupuje proizvode na internetu. Međutim, ona donosi i određene izazove. To se posebno odnosi na uvoz robe u okviru e-trgovine koja se prodaje i isporučuje izravno potrošačima u Uniji preko internetskih trgovaca na malo i platformi za trgovanje.
Carinska tijela izložena su sve većem radnom opterećenju, a pojavljuju se i rizici povezani sa sigurnošću i sukladnošću proizvoda, nezakonitom robom, održivošću i nepoštenim tržišnim natjecanjem. Na primjer, otprilike polovina lažnih proizvoda zaplijenjenih na granicama Unije kojima su prekršena prava intelektualnog vlasništva malih i srednjih poduzeća kupljena je na internetu.